Sjuk?

Torsdag idag.
Har inte haft nån lust att skriva tidigare.
Träffade min Endokrinläkare i måndags för första gången, väldigt trevlig måste jag säga. Även om han inte kom med några roliga nyheter. Jag har fått diagnosen: Hypofysinsufficiens, det ni får ni nog googla på för det fick jag.

Betyder i korthet att alla hormon som styrs från Hypofysen är paj, hypofysen funkar inte. Jag har inga tillväxthormoner vilket är en anledning till varför jag svettas så mycket. Har hamnat i ett för tidigt klimakterie...jippie...INTE. Så jag ska göra någon östrogenbelastning för att få hormonbehandling.

Sen funkar ju det här med Kortisolen inte heller så där håller vi på å ställer in medicinen. Ska även få nån mer medicin, plus att dom ska ta MASSA prover och göra olika undersökningar för att utesluta fler problem. "Vi börjar en lång resa tillsammans du å jag här å nu" sa doktorn lite fint till mig. Ja om det hade varit en rolig resa vore det väl en sak. Förhoppningsvis kommer jag sakta men säker känna mig bättre efter ett tag, men det tar tid sa läkaren för dom kan inte sätta in all medicin på en gång för då vet dom inte vilken medicin som funkar. "Ha tålamod" va hans sista ord innan vi skildes åt, för vidare uppföljning om en månad. Ja du vette fan om jag har så mycket tålamod kvar.


Detta gör hypofysen

Hypofysen är en körtel, lika stor som en böna, som är belägen under hjärnan. Hypofysen kallas också undre hjärnbihanget eftersom den genom en stjälk har direkt förbindelse med hjärnan. Hypofysen är kroppens viktigaste endokrina körtel (endokrinologi=läran om hormoner) och dess funktion är bland annat att påverka hormonproduktionen i en rad andra endokrina körtlar, bland annat sköldkörteln, binjurarna, hos kvinnor äggstockarna och hos män testiklarna. På så sätt styr hypofysen många processer som har att göra med kroppens tillväxt, utveckling och andra livsviktiga funktioner.


Ur: Nya familjeläkarboken


Träffade även min magdoktor i onsdags för att jag ska få nån annan medicin men han hade inte disskuterat klart med smärtläkaren om den ännu utan skulle återkomma idag, vilket han inte gjort. Får testa å söka honom imorrn. Svårare att få tag i en läkare än min går nog inte, han forskar 95% men vägrar å släppa patienterna till nån annan doktor, för "vi e så intressanta fall" men det skulle ju va bra om man fick tag i sin läkare nån gång...Pust å stön...nu blev det mycket sjukhussnack.

Till något roligare, snart e det lördag å då ska jag ställa ut lillgrodan. E skitnervös, ska springa runt där i ringen å visa upp honom...pinsamt jue...men jag e ju inte den enda som gör det. Nej det ska bli kul, bara hoppas på bra väder. Är som sagt utomhus och hela dagen. Vi ska vara där för vaccinationskontroll kl 10.30, men vi måste va där tidigare så Casper hinner pejla läget och bekannta sig med omgivningen. Å så han får springa av sig lite innan oxå så han e lugn..hihi..Picnic skulle mamma fixa, wraps med skinka mm. Beställde även en fruktsallad, det kan va gott som "mellis". Men nu ska jag ta å klippa iordning tassarna lite på Casper dom e så långhåriga å det e inge fint, samt försöka jämna till det som växt ut i ansiktet. Bada och kloklippning blir det imorrn.

Magen har vart ganska skaplig idag, fast inatt va det inte det. Har inte sovit nåt inatt alls pga värk. Men idag ska jag försäka lägga mig i tid, och kanske kolla film om jag inte kan sova så man vilar lite iaf.

Ha det så bra sålänge

Kram

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0